Trening

Na czym polega trening oporowy? Najważniejsze zasady dotyczące wykonywania ćwiczeń

trening oporowy

Wiele osób stawia na trening siłowy w swojej strategii, gdyż jest on efektywną i angażującą formą aktywności fizycznej, która może się świetnie sprawdzić. Trening oporowy może być intensywną formą spędzania czasu. Sprawdź informacje, które mogą ci się przydać!

Zarówno na siłowni, jak i w domu możesz przeprowadzić efektywny trening oporowy, który ukierunkowany jest na pracę nad siłą mięśniową oraz nad wytrzymałością własnego ciała. Możesz wykorzystać tutaj różnorodne ćwiczenia, dlatego też zadbaj o to, aby zrobić rzetelne rozeznanie w sferze dostępnych propozycji. Taka forma aktywności może się świetnie sprawdzić w przypadku tych, którzy cenią sobie wysoką intensywność ćwiczeń oraz nie boją się podnoszenia ciężarów. Przy wykorzystaniu takich ruchów możesz trenować różne partie mięśni. Zobacz przydatne informacje i pomysły w tym zakresie!

Czym jest trening oporowy i dlaczego warto go wykorzystać?

trening oporowy - dlaczego warto

Trening oporowy nazywany jest również treningiem siłowym. Są to ćwiczenia beztlenowe, których głównym celem jest wzmacnianie siły i wytrzymałości mięśni. Decydując się na taką aktywność, musisz mieć świadomość tego, że ta forma ruchu jest wymagająca i potrzebny jest tutaj spory wysiłek przy wykonywaniu ćwiczeń. Pamiętaj o tym, aby przed rozpoczęciem sesji właściwej zrobić rozgrzewkę, która ma na celu przygotowanie twoich mięśni do działania. Podczas opracowywania planu treningowego uwzględnij swoje indywidualne możliwości oraz kondycję. Odpowiednio dopasuj liczbę powtórzeń do swoich potrzeb.

Pompki jako proste ćwiczenia oporowe do wykonywania w domu

trening oporowy - pompki

Bardzo prostym rozwiązaniem, jeśli chcesz postawić na ćwiczenia siłowe, są powszechnie znane wszystkim pompki. Istnieją ich rozmaite warianty, niemniej jednak podstawą jest tutaj opieranie się na dłoniach i palcach stóp oraz opuszczanie tułowia w taki sposób, aby łokieć był ugięty pod kątem prostym. Później natomiast trzeba wrócić do pozycji wyjściowej. Nie ulega wątpliwości, że te ruchy sprawiają sporo problemów osobom niewytrenowanym, które dopiero wkraczają w świat aktywności fizycznej. Jest to jednak ćwiczenie, które niewątpliwie warto wdrożyć do swojego harmonogramu zadań.

Przysiady a trening oporowy – jak je wykorzystać?

trening oporowy - przysiady

Przysiady to klasyka w sferze aktywności ruchowej. W przypadku ćwiczeń o charakterze oporowym świetnie sprawdzić się może ich wersja z trzymaną na plecach sztangą. Jeśli nie jesteś w stanie w danym momencie wprowadzić obciążenia, zacznij po prostu od klasycznego wariantu. Ciężar wprowadzać możesz stopniowo, zaczynając od lekkich wartości. Nie chodzi bowiem o to, aby się przeciążać, czy robić coś wbrew sobie. Trzeba zachować rozsądek i stopniowo dążyć do celu. Nogi rozstaw na szerokość barków, a sztangę trzymaj szeroko rozstawionymi dłońmi. Powoli opuść się w dół, utrzymując wyprostowane plecy.

Łatwe do wykonania ćwiczenia, które możesz robić w domu – zakroki

Jeśli chcesz robić trening oporowy w domu, świetnym rozwiązaniem mogą być zakroki z obciążeniem. Trzymaj hantle w dłoniach i stań w pozycji wyprostowanej. Ruch polega na odwodzeniu jednej nogi do tyłu, podczas gdy stopa drugiej stoi stabilnie i mocno oparta o podłoże. Nie dotykaj ziemi kolanem nogi zakrocznej. Pracują tutaj między innymi mięśnie:

  • czworogłowy uda;
  • pośladkowy;
  • dwugłowy uda.

Po powrocie do pozycji wyjściowej zrób powtórzenie z drugą nogą w roli zakrocznej. Jest to bardzo proste ćwiczenie, które możesz z łatwością wykorzystać w swoim planie aktywności.

Trening oporowy a gumy do ćwiczeń – co warto wiedzieć?

Interesującą propozycją może okazać się tutaj również aktywność z wykorzystaniem gumy do ćwiczeń. Prostym przykładem ćwiczenia z jej zastosowaniem są wykroki z gumą umieszczoną nad kolanami. Bez wątpienia taśmy oporowe są bardzo praktycznym rozwiązaniem. Ze względu na to, że stawiają one ciału pewien opór, mięśnie są zmuszone do włożenia nieco większego wysiłku w wykonanie poszczególnych ruchów. Takie akcesoria warto więc wprowadzić do swojego planu ćwiczeń.

Jak przygotować się do aktywności fizycznej w domu? Przydatne akcesoria przy treningu oporowym

trening oporowy - w domu

Dla tych, którzy chcą postawić na ruch w swoim domowym zaciszu, bardzo przydatne mogą okazać się różnego rodzaju sprzęty i akcesoria. W ten sposób można bowiem zadbać o urozmaicenie aktywności. W sklepach Decathlon można znaleźć:

  • hantle winylowe, kompozytowe, miękkie i chromowane;
  • talerze do sztang;
  • maty do ćwiczeń;
  • gryfy do sztang;
  • gumy do ćwiczeń;
  • bidony na wodę.

Ważne jest, aby z rozsądkiem zaplanować ćwiczenia i przeanalizować swoje zapotrzebowanie na przyrządy. Praca nad mięśniami wymaga odpowiedniej organizacji, dlatego warto się do tego przyłożyć.

Jeżeli planujesz trening oporowy, pamiętaj o tym, aby odpowiednio dopasować jego intensywność do własnych możliwości. Nie chodzi tutaj o to, aby dźwigać ciężary ponad swoje siły. Celem jest po prostu utrudnienie pewnych aktywności w celu zwiększenia intensywności treningu. Dbaj więc o swój komfort i zwróć uwagę na to, aby nie przeciążać swojego organizmu.


Może Cię także zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *