Trening

Trening na czczo czy po jedzeniu? Zobacz, co należy wziąć tutaj pod uwagę!

trening na czczo

Wiele osób może zastanawiać się nad tym, czy efektywny trening na czczo jest możliwy do wykonania. Trzeba pamiętać o tym, że jedzenie to źródło energii, która jest niezbędna do aktywności ruchowej. Sprawdź przydatne informacje!

To, czy należy wykonywać trening na czczo, czy też po jedzeniu, bez wątpienia wzbudza wiele emocji i jest tematem szeroko dyskutowanym. Faktem jest, że każdy organizm nieco inaczej reaguje na brak posiłku przed ćwiczeniami lub też jego zjedzenie. Jest to więc kwestia o charakterze indywidualnym, niemniej jednak decyzja w tym zakresie powinna być świadoma. Odpowiedzialne podejście do organizacji swoich treningów jest bardzo ważne, dlatego przeczytaj informacje na temat aktywności ruchowej na czczo i po posiłku!

Ćwiczenia na czczo czy po jedzeniu? Od czego to zależy?

To, czy trening na czczo ma sens, zależne jest od wielu czynników. Trzeba pamiętać o tym, że praca nad siłą mięśniową, wydolnością, czy też sylwetką niejednokrotnie jest wymagającym procesem, w który wkłada się wiele wysiłku. Z kolei pożywienie dostarcza energii niezbędnej do aktywnego działania. Po posiłku wzrasta poziom insuliny, co może negatywnie wpływać na spalanie tkanki tłuszczowej. Z kolei przed jedzeniem mięśnie są wrażliwe na glukozę, a to może przyczyniać się do obecności w nich glikogenu. Węglowodany i aminokwasy również nie pozostają bez znaczenia w sferze treningów.

Co należy wziąć pod uwagę, jeśli chce się trenować na czczo?

Wykonywanie intensywnych ćwiczeń na czczo wiąże się z ryzykiem przeciążenia organizmu, a także wyczerpania substancji odżywczych. Należy dbać o swój bilans energetyczny. Trening siłowy nie jest wskazany przed posiłkiem, ponieważ bardzo angażuje on ciało. Z kolei trening bezpośrednio po posiłku może negatywnie wpływać na odchudzanie, bo organizm wytwarza insulinę. Niejednokrotnie przydatnym rozwiązaniem może okazać się po prostu zjedzenie czegoś lekkiego przed przystąpieniem do aktywności ruchowej. Ciekawą opcją może być również aerobowy trening na czczo o niskiej intensywności.

Dlaczego wiele osób stosuje poranny trening na czczo?

Wiele osób nie zwraca uwagi na ewentualne zalecenia i stawia na poranny trening na czczo. Jest to dla nich swego rodzaju sposób na rozbudzenie się o wczesnej porze dnia. Jeżeli wykonuje się mało angażujące ćwiczenia, może to być praktyczne rozwiązanie. Niemniej jednak w przypadku intensywnych aktywności wymagających dużo wysiłku może być trudno o efektywny trening bez jedzenia. Może po prostu zabraknąć siły na wykonywanie poszczególnych ruchów. Ponadto trening na czczo może powodować stan kataboliczny, zmęczenie i spowolnienie metabolizmu. Nie należy przeciążać swojego organizmu.

Wpływ jedzenia na intensywność treningu

Jak już zostało to wspomniane wcześniej, brak posiłku przed ćwiczeniami może spowodować obniżenie intensywności treningu, ponieważ ma się wówczas mało siły. Wielbiciele treningów na czczo mogą jednak argumentować, że to właśnie po jedzeniu jest im trudno wykonywać aktywność fizyczną ze względu na uczucie pełnego brzucha. Właśnie dlatego posiłek przed treningiem powinien być lekki, a jednocześnie dostarczać energii. Należy zadbać o jego odpowiednie zbilansowanie. Nie chodzi o to, aby przed ćwiczeniami najeść się do oporu, ponieważ wówczas faktycznie może być trudno zmotywować się do działania.

Trening na czczo czy po jedzeniu? Jak podjąć decyzję?

Kwestia posiłku lub jego braku przed treningiem jest bardzo indywidualna. Każdy powinien samodzielnie zastanowić się nad tym, jakie są jego preferencje. Musisz ustalić swoje cele oraz dokonać kompleksowej analizy wad i zalet obu rozwiązań. Można ogólnikowo stwierdzić, że trening na czczo nie jest zalecanym rozwiązaniem. Warto zjeść przed ćwiczeniami zbilansowany, a jednocześnie lekki posiłek. Przed jedzeniem można natomiast wykonywać mało wymagający trening aerobowy.

Trening w domu a odpowiednie przygotowanie

Bez względu na to, o której porze dnia chcesz ćwiczyć i jakie konkretnie treningi planujesz w swoim harmonogramie, ważne jest odpowiednie przygotowanie. Jednym z podstawowych zagadnień, które trzeba wziąć tutaj pod uwagę, jest kwestia nawodnienia. Jeśli chcesz trenować w domu, musisz też przeanalizować swoje zapotrzebowanie na przyrządy i akcesoria do ćwiczeń. W sklepach Decathlon możesz zaopatrzyć się w:

  • bieżnie;
  • hantle kompozytowe;
  • steppery;
  • orbitreki;
  • talerze i gryfy do sztang;
  • odzież sportową;
  • maty do ćwiczeń;
  • bidony na wodę;
  • skakanki;
  • obuwie sportowe.

Pomyśl o tym, co jest ci potrzebne do treningu.

Wiesz już, że trening na czczo nie jest najlepszym rozwiązaniem. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że aktywność fizyczna jest związana nie tylko z tym, co dzieje się bezpośrednio podczas ćwiczeń. Znaczenie mają tutaj również różnego rodzaju okoliczności towarzyszące takie jak, na przykład, zjedzenie lub brak posiłku. Osoby planujące wdrożyć do swojego życia ruch powinny podejmować decyzje w sposób świadomy, a także odpowiedzialny.


Może Cię także zainteresować:
Magdalena Pawłowska
Studentka AWF, od czasów szkolnych zakochana w lekkoatletyce. Uwielbia przede wszystkim bieganie w plenerze, ale nie zapomina też o treningach na siłowni (szczególnie zimą). W wolnej chwili lubi oglądać filmy i spotykać się z przyjaciółmi.

    Leave feedback about this

    • Quality
    • Price
    • Service

    PROS

    +
    Add Field

    CONS

    +
    Add Field
    Choose Image
    Choose Video