Skipy

Skip B – ćwiczenie budujące siłę biegową. Jak prawidłowo je wykonywać?

skip b

Skip B uchodzi za najtrudniejszy i najbardziej wyczerpujący ze wszystkich skipów. W jaki sposób go wykonywać, aby był efektywny i pomagał rozwijać się treningowo? Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu!

Lekkoatletyczny skip B należy do ćwiczeń wytrzymałościowych, których najważniejszym celem jest ukształtowanie siły biegowej. Podczas jego wykonywania angażowane są różne partie mięśni, a także stawy i ścięgna. To stosunkowo trudne i wymagające ćwiczenie, które wymaga pewnej formy i zastosowania odpowiedniej techniki. Wykorzystywany jest nie tylko przez biegaczy, dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat jego wykonywania.

Skip B – co to za ćwiczenie?

Podobnie jak inne skipy lekkoatletyczne (w tym skip A, czy skip C), ten również został opracowany przez utytułowanego polskiego sprintera, Gerarda Zygfryda Macha. Po zakończeniu kariery sportowiec został trenerem kadry kanadyjskiej, a jego metody przeszły do historii i są cenione do dzisiaj na całym świecie, przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. W Ameryce do tej pory nasz rodak uchodzi za szkoleniowego guru.

Skip B jest elementem rozgrzewki najczęściej wykorzystywanym przed treningiem biegowym. Powstał jako alternatywa dla długich i wyczerpujących biegów treningowych. Pozwala odtworzyć większość ruchów wykonywanych podczas biegania. Świetnie przygotowuje do różnego rodzaju wysiłku, dlatego można spotkać go zarówno na ćwiczeniach gimnastycznych w szkołach podstawowych, jak i podczas treningów profesjonalnych sportowców.

Skip B – jak prawidłowo go wykonywać?

Każde ćwiczenie powinno być wykonywane zgodnie z obowiązującą techniką. Skip B jest najtrudniejszy, a jednocześnie najbardziej obciążający ze wszystkich skipów lekkoatletycznych, dlatego tym bardziej zaleca się robienie go w sposób bezpieczny i dobrze przemyślany.

Ćwiczenie można z powodzeniem wykonywać zarówno w miejscu, jak i poruszając się do przodu. Pierwsza faza przypomina nieco Skip A. Nogi należy podnieść aż do momentu, w którym uda będą ustawione prawie pod kątem prostym w stosunku do podłoża. W tym momencie wypychamy podudzie do przodu i prostujemy kolano. Na koniec noga swobodnie opada na ziemię.

To dynamiczne ćwiczenie, do którego warto dobrze się przygotować. Na początku zaleca się wykonywanie wszystkich sekwencji ruchu powoli w marszu. Bardzo duże znaczenie ma tutaj sylwetka, która powinna być wyprostowana przez cały czas trwania aktywności. Warto również pamiętać o biodrach, które nie powinny wyginać się w przód ani w tył. Ręce cały czas pracują w taki sam sposób, jak podczas biegu.

Akcesoria do wykonywania skippingu

Podczas ćwiczenia skipów niezwykle istotne jest zachowanie prawidłowej techniki we wszystkich fazach kroku. Nie ma natomiast żadnych konkretnych akcesoriów, które byłyby potrzebne do jego wykonywania. Nie można jednak zapomnieć o odpowiedniej odzieży. W asortymencie sklepów sieci Decathlon dostępne są wysokiej jakości produkty, takie jak:

  • buty do biegania;
  • bielizna termoaktywna;
  • legginsy;
  • kurtki i kamizelki do biegania;
  • czapki;
  • rękawiczki;
  • skarpety.

Skip B – jakie mięśnie pracują podczas tego ćwiczenia?

Skip B jest doskonałym ćwiczeniem rozgrzewającym, które angażuje na raz wiele partii mięśniowych. Jego głównym zadaniem jest ogólne wzmocnienie ciała i poprawa techniki biegania. Naprzemienne wyrzucanie kolan do przodu wpływa bezpośrednio na różne części ciała. Pozwala zwiększyć zakres ruchu w stawach biodrowych, kolanowych i skokowych. Wzmacnia również wytrzymałość mięśni ud, łydek, brzucha i pośladków. Ich praca jest bowiem angażowana równomiernie.

Zastosowanie skipu B

Założeniem Gerarda Macha było stworzenie serii ćwiczeń, które będą przede wszystkim doskonałym przygotowaniem dla właściwego treningu biegowego. Oczywiście skip B, tak jak skip D i inne skipy lekkoatletyczne świetnie sprawdza się w rozgrzewce, której jest ważnym elementem. Można jednak z powodzeniem traktować go jako element właściwego treningu.

To dosyć wymagające i ciężkie ćwiczenie aerobowe, które świetnie wzmacnia ogólną kondycję organizmu. Właśnie dlatego bywa włączany do planów treningowych nie tylko tych osób, które chcą ćwiczyć bieganie, ale również u tych, których celem jest ogólne wzmocnienie i poprawa kondycji.

Intensywność tego skipu sprawia, że rozpoczynanie rozgrzewki właśnie od niego nie jest zalecaną praktyką! Najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie jego potencjału na samym końcu ćwiczeń przygotowujących do właściwego treningu.

Podsumowanie

Wszystkie skipy mają na celu wzmocnienie organizmu, poprawę kondycji i techniki biegu. Skip B ze względu na konieczność pełnego wyprostu nogi uznawany jest za najbardziej wymagający technicznie i najtrudniejszym ze wszystkich. Sprawdzi się zarówno podczas treningów, jak i rozgrzewki. Niezwykle istotne jest to, aby wykonywać go poprawnie. W przeciwnym wypadku narażamy się na nadmierne obciążenie stawów biodrowych i kolanowych.


Może Cię także zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *