Ćwiczenia

Czy warto wykonywać ćwiczenia w domu? Dowiedz się, jak wykorzystać domową przestrzeń

ćwiczenia w domu

Każdy zastanawiał się choć raz, czy trening w domu może być efektywny. Jak ćwiczyć bez sprzętu, aby osiągnąć wymarzone efekty? Czy to w ogóle możliwe? Sprawdzamy, co dają ćwiczenia w domu i jak je wykonać. Jak powinien wyglądać plan treningowy?

Trening domowy może być równie skuteczny, jak ćwiczenia wykonywane na siłowni. To pierwszy fakt, o którym musisz pamiętać. Taka aktywność to coś dla wszystkich, którzy mają zamiar zacząć regularnie trenować, ale nie są w najlepszej formie i chcą przygotować się np. do wyjścia do kluby fitness. Zaletą ćwiczeń w domu jest to, że możesz wykonywać je, kiedy tylko masz czas i chęć wystarczy rozwinąć matę i trenować. Co więcej, ćwicząc w domu, wcale nie musisz się ograniczać. Z powodzeniem możesz wykonać trening cardio, trening siłowy, ćwiczyć jogę czy po prostu rozciągać ciało. Jeśli brak ci czasu, szybko się nudzisz, potrzebujesz różnorodności, rozpocznij swój trening domowy. Zobacz, jak ćwiczyć i jak się przygotować.

Trening w domu – dlaczego warto zacząć ćwiczyć?

Ćwiczenia w domu mogą zastąpić trening na siłowni. Nie każdy ma chęć, znajduje czas albo po prostu niekoniecznie lubi ćwiczyć poza domem. Nie oznacza to jednak, że musisz zrezygnować z aktywności, porzucić marzenie o pięknej, wysportowanej sylwetce i dobrej kondycji. Gdy za oknem pogoda nie sprzyja, a do najbliższego klubu fitness masz daleko, warto wskoczyć w wygodny strój i poświęcić pół godziny na trening, np. ćwiczenia na łydki w domu. Możesz ćwiczyć bez sprzętu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przygotował własną domową siłownię. Jeśli tylko masz nieco miejsca, pomyśl o zakupie profesjonalnego sprzętu, który umożliwi np. ćwiczenia ze sztangą w domu. Tak naprawdę nie potrzebujesz wiele, wystarczy ławeczka i sztanga, by zacząć budować masę mięśniową. Domowy trening pomoże schudnąć, wyrzeźbić sylwetkę, ujędrnić ciało, poprawić kondycję. Pamiętaj także, że regularna aktywność fizyczna znacznie poprawia samopoczucie – nie bez przyczyny mawia się, że w zdrowym ciele, zdrowy duch! Jeśli jesteś gotowy zacząć wykonywać ćwiczenia w domu, pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

  • postaw na różnorodność, dołączaj kolejne ćwiczenia;
  • staraj się kontrolować technikę wykonywania poszczególnych ćwiczeń – tu przyda się lustro;
  • trenuj poszczególne partie mięśni, nie skupiaj się tylko na mięśniach brzucha czy nóg;
  • dostosuj intensywność i stopień trudności ćwiczeń do swoich możliwości;
  • nie zapominaj o rozgrzewce na początku treningu i rozciąganiu mięśni na zakończenie.

Plan treningowy, czyli jak wybrać ćwiczenia w domu?

Zanim zaczniesz ćwiczyć, przygotuj plan treningowy. Osobom początkującym zalecane są ćwiczenia w domu bez sprzętu, jedynie z wykorzystaniem własnego ciężaru ciała. Tego rodzaju trening polecany jest zarówno paniom, jak i panom. Jakie ćwiczenia dla początkujących wybrać? Do najpopularniejszych należą:

  • różnego rodzaju pompki (klasyczne, damskie, odwrócone, na podwyższeniu);
  • nożyce naprzemienne;
  • pajacyki;
  • przysiady;
  • rowerek;
  • wykroki;
  • brzuszki;
  • podnoszenie tułowia z leżenia na brzuchu;
  • deska z podparciem na łokciach lub na łokciach ze skrętem bioder;
  • burpees;
  • naprzemienne prostowanie przeciwległych rąk i nóg w klęku podpartym;
  • podnoszenie ugiętych nóg w bok w pozycji klęk podparty.

Niektóre ćwiczenia należy powtarzać np. 20 lub 30 razy, a inne wykonywać przez określony czas (rowerek – przez 30 sekund). Ćwiczenia w domu powinny być wykonywane co 2–3 dni. Przerwa służy regeneracji organizmu. Warto również pamiętać, aby pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami robić krótką przerwę (na początek 2 minuty), ale wraz z poprawą wydolności, skracać czas jej trwania. Każde ćwiczenie trzeba wykonywać prawidłowo, bez pośpiechu i ostrożnie, tak, aby uniknąć kontuzji i osiągnąć pożądane efekty.

Zestawy ćwiczeń domowych ze sprzętem

Oczywiście w domu można także ćwiczyć, wykorzystując sprzęt sportowy. Ćwiczenia z hantlami w domu wykonują panie i panowie, którzy chcą zbudować masę mięśniową, poprawić wygląd sylwetki, kondycję organizmu lub spalić tkankę tłuszczową. Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniego obciążenia. Kobiety często wybierają lżejsze hantle winylowe przydatne w treningu ogólnorozwojowym. Panowie wolą stawiać na sztangi ze zmiennym obciążeniem. Jeśli zastanawiasz się, jakie ćwiczenia na biceps w domu warto wykonać, sięgnij po hantle. Gdy wybierzesz odpowiedni zestaw, zadbasz również o mięśnie pleców, klatki piersiowej czy triceps. Hantle to tylko jeden rodzaj sprzętu, który możesz wykorzystać do domowego treningu. Co jeszcze się przyda? Dobrym pomysłem jest sięgnięcie po piłkę fitness. Z jej wykorzystaniem przeprowadzisz ćwiczenia ogólnorozwojowe w domu, angażujące nawet te mięśnie, które na co dzień nie są intensywnie używane. Piłka pomoże pozbyć się bólu pleców, wzmocnić i uelastycznić mięśnie, zwiększyć zakres ruchowy. Przy tym nie zajmuje dużo miejsca i nie jest drogim sprzętem.

Czy ćwiczenia w domu pomogą schudnąć?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy proste ćwiczenia wykonywane w domu pomogą zrzucić zbędne kilogramy? Trening poza siłownią czy klubem fitness może przynieść spektakularne efekty, szczególnie gdy połączysz go z odpowiednią dietą. Zaletą domowego treningu jest oszczędność czasu i pieniędzy. Które ćwiczenia odchudzające w domu wybrać? Zanim zaczniesz swój trening likwidujący oponki na brzuchu, pamiętaj o systematyczności – ćwicz przynajmniej 3 razy w tygodniu i wykonuj odpowiednią liczbę powtórzeń danego ćwiczenia. Prezentowany zestaw pomoże wyrzeźbić mięśnie ud i brzucha oraz pośladki. Przygotuj matę do ćwiczeń i zacznij trening.

Ćwiczenie na skośne mięśnie brzucha

  1. Usiądź na podłodze, kolana zegnij pod kątem 90 stopni.
  2. Ręce skrzyżuj za głową i napnij mięśnie brzucha.
  3. Odchyl tułów w tył, wykonuj skręty w lewo i w prawo.
  4. Podczas ćwiczenia, trzymaj plecy proste.
  5. Wykonaj 3 serie, po 15 powtórzeń na każdą stronę.

Ćwiczenie na mięśnie brzucha

Czas na kolejne z polecanych ćwiczeń w domu.

  1. Połóż się na plecach.
  2. Trzymaj nogi wyprostowane, ustawione na szerokość bioder.
  3. Ramiona rozciągnij za głową w literę V.
  4. Napnij mięśnie brzucha.
  5. Unieś tułów i lewe ramię.
  6. Poprowadź do uniesionej prawej nogi.
  7. Dotknij ręką stopy.
  8. Powoli wróć do pozycji wyjściowej.
  9. Wykonaj 3 serie, po 15 powtórzeń na każdą stronę.

Ćwiczenia na mięśnie brzucha i ramion

  1. Przyjmij pozycję deski – oprzyj ciało na dłoniach i palcach stóp, napnij brzuch.
  2. Przyciągnij kolano do klatki piersiowej.
  3. Przenieś nogę do tyłu.
  4. Podciągnij to samo kolano na skos.
  5. Wykonaj 5 powtórzeń na jedną nogę.

Ćwiczenia na uda i pośladki

  1. Połóż się na plecach, ręce ułóż wzdłuż ciała.
  2. Nogi ugnij pod kątem prostym, napnij brzuch.
  3. Unieś pośladki, by biodra tworzyły linię prostą z tułowiem.
  4. Wyprostuj nogę i utrzymaj 20 sekund.
  5. Zmień nogę.
  6. Wykonaj 3 serie po 3 powtórzenia na każdą stronę.

Ćwiczenia na pośladki, uda i ramiona

  1. Stań prosto, ustaw stopy na szerokość bioder.
  2. W dłonie weź hantelki.
  3. Prawą nogą wykonaj wykrok do tyłu.
  4. Kolano lewej nogi trzymaj nad stopą.
  5. Wykonując wykrok, przyciągnij hantle do ramion.

Przedstawione ćwiczenia na spalanie tłuszczu w domu warto urozmaicić treningiem typu cardio. W wolnych chwilach możesz jeździć na rowerze, biegać lub pływać.

Jakie inne ćwiczenia można wykonać w domu?

Dobry trening to różnorodne ćwiczenia dopasowane do możliwości i potrzeb ćwiczącego. Jeśli nie ma przeciwwskazań, możesz nawet wykonywać ćwiczenia siłowe w domu z hantlami, czy gumami oporowymi. Ćwiczenia aerobowe w domu, czyli trening tlenowy pomaga zwiększyć wydolność organizmu, jednocześnie sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej i nie wymaga żadnego sprzętu. Możesz ćwiczyć przysiady, brzuszki, pompki, wykroki. Jeśli lubisz, skacz na skakance, a jeżeli masz więcej miejsca, zainwestuj w rowerek stacjonarny lub bieżnię. Dzięki profesjonalnemu sprzętowi będziesz trenować różne partie ciała, z powodzeniem wykonasz np. ćwiczenia na mięśnie nóg w domu, a także ćwiczenia na ramiona w domu.

Hantle, ławeczki, piłki – jak urozmaicić swój trening?

Trening w domu nie musi być nudny. Co więcej, wcale nie powinien taki być. Możesz urozmaicić ćwiczenia, wprowadzając do treningu hantle, piłkę gimnastyczną czy choćby gumę oporową. Przyda się stepper i oczywiście mata do ćwiczeń. Osoby, które mogą wygospodarować więcej miejsca i stworzyć własną siłownię, często decydują się na zakup rowerków stacjonarnych, atlasów oraz bieżni. Niestety, nie w każdym mieszkaniu jest możliwość ustawienia większych urządzeń. Zanim zaczniesz swój domowy trening, przygotuj wygodny strój i akcesoria, na które możesz sobie pozwolić, np. maty i piłki do ćwiczeń Znajdziesz je w sklepach Decathlon.

Ćwiczenia na rozgrzewkę w domu, a także te odchudzające i modelujące sylwetkę możesz zacząć wykonywać w każdej chwili. Jeśli nie masz karnetu na ćwiczenia na siłowni, to nie wahaj się i trenuj w domowym zaciszu. W takich warunkach także możesz pozwolić sobie na intensywny trening poprawiający wygląd i kondycję, zwiększający świadomość własnego ciała i jego możliwości.


Może Cię także zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.