Bieganie

Bieganie zimą – jak sprawić, żeby trening zimowy przy niskich temperaturach był efektywny?

bieganie zimą

Bieganie zimą może być równie satysfakcjonujące, co podczas cieplejszych pór roku. Trzeba jednak myśleć o dobrym przygotowaniu się do treningów biegowych podczas niskich temperatur. Podpowiadamy, o czym warto pamiętać.

Utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej zimą ma bardzo duże znaczenie. Chociaż niektórzy bez mrugnięcia okiem zmieniają plenerowe treningi na ciepłe wnętrza siłowni, to dla wielu porzucenie aktywności fizycznej na zewnątrz nie wchodzi w grę. Efektywne bieganie zimą jest jak najbardziej wykonalne. Trzeba jednak jak najlepiej się do tego przygotować. W dalszej części artykułu znajdziesz praktyczne informacje na temat tego, jak dobrać odzież i buty do biegania do trudnych zimowych warunków. Podpowiemy również, jak zadbać o własne bezpieczeństwo w takich warunkach.

Niewłaściwy trening zimą a zdrowie

Wbrew pozorom w przypadku biegania zimą ciepłe ubrania to nie wszystko. Przed podjęciem tej aktywności trzeba dobrze się przygotować, ponieważ w przeciwnym wypadku można narazić się na problemy układu oddechowego oraz inne kłopoty zdrowotne. Co dokładnie nam grozi?

  • infekcje górnych dróg oddechowych w konsekwencji oddychania zimnym powietrzem przez usta;
  • przeziębienie;
  • kontuzje, które nierzadko pojawiają się przypadku niewłaściwego przygotowania do zimowych treningów.

O czym pamiętać, biegając zimą?

Wiesz już, że biegacze powinni dostosować swoją aktywność do warunków pogodowych. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, jak i gdzie biegać, aby dostatecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo. Przede wszystkim przyłóż dużą wagę do rozgrzewki. Wprawdzie ma ona znaczenie przy każdym treningu, jednak zimą warto szczególnie się do niej przyłożyć. Rozciąganie ma duże znaczenie, jednak w tym wypadku zwróć większą uwagę na chód w miejscu, wymachy, skręty tułowia i skłony, które przygotują mięśnie i stawy do wysiłku.

Kolejną ważną kwestią jest wybór odpowiedniego podłoża do biegu. Na swoje trasy przeznacz te, które zostały dokładnie odśnieżone, lub w których śnieg jest dobrze uklepany i posypany piaskiem. Trening biegowy pod śliskich powierzchniach, lodzie czy wysokim śniegu to niemal gwarancja kontuzji.

Chociaż w ostatnich latach zimy w naszym klimacie nie są szczególnie mroźne, to jednak w niektórych regionach ciągle panują niekorzystne warunki atmosferyczne, takie jak głęboki śnieg czy duża wilgotność na zewnątrz. Wyjście na trening w takich warunkach to duże wyzwanie. Wówczas jednak lepiej zdecydować się na bieżnię lub buty zastąpić biegówkami, czyli nartami dostosowanymi do biegania.

Jak wybrać strój do biegania zimą?

Bieganie w zimie wymaga stosownego przygotowania. Mowa tu oczywiście o odzieży, w których można bezpiecznie i komfortowo trenować. Wybór powinien być dobrze przemyślany, ponieważ nie każda kurtka czy rękawiczki sprawdzą się na treningu. W czym zatem biegać zimą?

Bieganie zimą – strój na cebulkę

Zimową porą warto postawić na właściwy ubiór. Najlepiej sprawdzą się przynajmniej trzy warstwy odzieży. Istotne są ubrania termoaktywne, które znajdują się tuż przy ciele i skutecznie odprowadzają od niego pot. Trzeba również pamiętać o wygodnej bluzie i kurtce, która będzie chroniła przed wiatrem i opadami deszczu.

W bogatym asortymencie sklepu Decathlon dostępne są produkty, takie jak:

  • czapki i opaski do biegania;
  • kominy, które umożliwiają ochronę ust przed smogiem i zimnym powietrzem;
  • ocieplane legginsy termoaktywne;
  • kamizelki i kurtki do biegania w terenie;
  • koszulki z długim rękawem;
  • rękawiczki;
  • spodnie do biegania.

Warto wybierać produkty dobrej jakości, które dostosowane są właśnie do potrzeb osób aktywnych. Odzież do biegania zimą powinna być nie tylko odpowiednio ciepła, ale również oddychająca i chroniąca przed czynnikami, takimi jak wiatry czy zacinający deszcz.

Postaw na dobre buty i skarpetki

Duże znaczenie w kontekście zimowych sportów mają skarpetki do biegania. Warto wybierać skarpety termoaktywne wykonane z wełny owiec merino. Mają one podobne właściwości jak skarpety z materiałów syntetycznych. Również dobrze odprowadzają pot od skóry, jednak są nieco grubsze i cieplejsze.

Niezwykle istotne jest również obuwie dostosowane do panujących warunków. Zimą oprócz niskiej temperatury doskwiera nam również wilgoć. Buty, które przemakają to niemal gwarancja przeziębienia, dlatego warto postawić na obuwie z membraną, która nie pozwala komórkom wody przeniknąć do wnętrza buta. Duże znaczenie ma również bieżnik.

Temperatura a indywidualne potrzeby

Wiele osób zastanawia się, jaka jest granica temperatur, poniżej których nie powinno się biegać jesienią i zimą. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie! Każdy organizm nieco inaczej reaguje na duże spadki temperatury. Plan treningów podczas dużych mrozów warto dostosować do swoich indywidualnych preferencji. Właściwy wybór to taki, który odpowiada twojej kondycji oraz osobistemu odczuwaniu zimna.

Zimą często mamy wrażenie, że bieg jest lżejszy niż latem, kiedy na zewnątrz jest gorąco. Trzeba jednak pamiętać, że nasze ciało zimą wymaga nawadniania i poci się tak samo jak latem. Warto więc pamiętać o odpowiednim stroju i jeszcze przed wyjściem z domu przygotować sobie porcję płynów.

Istotnym elementem butów do biegania w zimę jest podeszwa. Powinna ona być nieco grubsza i antypoślizgowa. W przypadku regularnych biegów w terenie można zdecydować się na podeszwę z kolcami. W warunkach miejskich nie są one jednak niezbędne do komfortowego poruszania się po śnieżkach i chodnikach.

Bieganie zimą – podsumowanie

Bieganie zimą może być efektywne i satysfakcjonujące. Trzeba jednak dobrze się do niego przygotować. Przeziębienie, kontuzja czy wychłodzenie organizmu to czynniki, które trzeba wyeliminować. Przed biegiem pamiętaj, żeby bardzo dobrze się rozgrzać i przygotować sobie kompletną i dobrze dopasowaną do warunków pogodowych garderobę. Świetnie sprawdzi się tutaj bielizna termiczna i odpowiednie buty. Jeżeli jednak czujesz, że temperatura jest dla ciebie zbyt niska, warto zrezygnować z wyjścia na zewnątrz i poćwiczyć w domu.


Może Cię także zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *