Szpagat

Szpagat podłużny a poprzeczny: który szpagat jest trudniejszy?

Szpagat podłużny

Szpagat ma wiele wariantów – jednym z nich jest szpagat podłużny. Niekiedy figura ta bywa mylona ze szpagatem poprzecznym, dlatego niżej wyjaśniamy te różnice. Mówimy też, który z nich jest trudniejszy!

Ćwiczenie, jakim jest szpagat podłużny, mimo że nie wydaje się bardzo skomplikowane, wymaga starannych przygotowań. Przede wszystkim należy odpowiednio rozciągnąć mięśnie oraz ścięgna, co może zająć kilka tygodni. Jednak opanowanie któregoś z wariantów zawsze budzi apetyt na więcej. Podpowiadamy, od którego szpagatu zacząć – podłużnego czy poprzecznego?

Szpagat – zalety ćwiczenia

szpagat podłużny ćwiczenia

Szpagat podłużny, a także inne rodzaje szpagatów, zwiększa elastyczność całego ciała. Rozciąga mięśnie i stawy, dzięki czemu możemy swobodnie się poruszać i zachować dobre zdrowie. Regularne ćwiczenia szpagatu pomogą w wyeliminowaniu bólu oraz obrzęków stawów i pleców. Kolejną zaletą jest poprawa postrzegania i koncentracji. Podczas wykonywania szpagatu równoważymy nasze ciało i umysł. Dzieje się tak, ponieważ ćwiczenia pozwalają wyciszyć się i skoncentrować na wykonywanych ruchach.

Aby prawidłowo wykonać tę figurę, konieczne są ćwiczenia na szpagat. Przygotowują one mięśnie, ścięgna i stawy do dużego wysiłku. Nie można pominąć tego etapu, ponieważ osoby ćwiczące ryzykują kontuzją. Należy postępować zgodnie ze swoim ciałem.

Szpagat podłużny a poprzeczny

szpagat podłużny rozciąganie

Szpagat podłużny oraz szpagat poprzeczny to dwa najpopularniejsze warianty tego ćwiczenia. Są najczęściej wykonywane i to właśnie do nich należy dostosować swoje treningi. Podłużny znany jest również jako szpagat francuski, siad kroczny lub szpagat damski. W tej pozycji miednica opuszczona jest do podłoża, a nogi wyprostowane – jedna ułożona z przodu tułowia, a druga za plecami.

Szpagat poprzeczny (inne nazwy tej pozycji to szpagat męski oraz szpagat turecki) wykonywany jest w rozkroku. Polega na odwiedzeniu nóg do boków oraz opuszczaniu miednicy do momentu, aż kończyny utworzą kąt 180 stopni. Ten rodzaj ćwiczenia jest bardzo widowiskowy, ale odpowiednie rozciągnięcie mięśni zajmuje dużo czasu.

Sprawdź!
Ćwiczenia na brzuch po CC – jak ćwiczyć, żeby nie zrobić sobie krzywdy?

Który szpagat jest trudniejszy?

Szpagaty różnią się między sobą nie tylko techniką wykonania, ale również stopniem trudności. Na pewno łatwiejszy jest szpagat podłużny (damski), ponieważ nie angażuje aż tylu grup mięśni. W tym ćwiczeniu pracują mięśnie ud oraz zginające biodra. Po ich odpowiednim rozciągnięciu większości osób uda się zejść do pełnego szpagatu damskiego.

Jednak czy każdy może zrobić szpagat poprzeczny? Ta pozycja jest o wiele trudniejsza, ponieważ przez charakterystyczne ułożenie nóg wymaga wytrenowania zupełnie innych partii mięśniowych oraz wykonania większej liczby ćwiczeń. Należy rozciągnąć nie tylko przednie i tylne uda, ale także przywodziciele i odwodziciele. Oprócz tego na przeszkodzie może stanąć budowa fizjologiczna miednicy oraz stawu biodrowego. Przy ograniczonej ruchomości nie pomoże nawet odpowiednie wyćwiczenie mięśni.

Osoby początkujące powinny zacząć ćwiczenia do szpagatu od łatwiejszej wersji. Dopiero opanowanie szpagatu podłużnego pozwoli bez szwanku przejść na wyższy poziom – do szpagatu poprzecznego.

Akcesoria potrzebne do wykonania szpagatu

szpagat podłużny rodzaje

Na początku warto odpowiedzieć również na pytanie, czy wykonanie szpagatu podłużnego wymaga zgromadzenia jakichś akcesoriów. Na pewno warto zadbać o swoją wygodę, kupując wygodne ubranie do ćwiczeń. Odpowiednie rzeczy kupisz na przykład w sklepie Decathlon. Znajdziesz tam między innymi:

  • legginsy fitness;
  • koszulki fitness;
  • spodnie fitness;
  • topy fitness;
  • buty fitness;
  • maty do ćwiczeń;
  • inne akcesoria fitness.

Szpagat podłużny jest podstawową wersją tej pozycji. Od poprzecznego różni się zarówno techniką wykonania, jak i stopniem trudności. Osobom początkującym, które jeszcze nigdy nie robiły szpagatu, zaleca się, by zaczynać właśnie od tej figury.


Może Cię także zainteresować:
Sprawdź!
Ćwiczenia na pośladki z obciążeniem – jak ćwiczyć na siłowni efektywnie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *