Trening

Jakie style pływackie są najlepsze do nauki pływania?

style pływackie

Najpopularniejsze style pływackie to żabka, kraul i styl grzbietowy. Czym różnią się od siebie? Które z nich są najlepsze dla początkujących pływaków? Jakie techniki można polecić osobom cierpiącym na bóle pleców? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Niektóre style pływackie są intuicyjne, znane od stuleci i najłatwiejsze do nauki pływania. Jest jednak również styl motylkowy, zwany delfinem, który wymaga silnych mięśni i dobrej koordynacji ruchowej, dlatego technikę tę stosują doświadczeni zawodnicy. Które style pływania angażują mięśnie klatki piersiowej, a które służą wzmocnieniu kręgosłupa? Jakich błędów unikać podczas treningu pływackiego i jak kształtować dobre nawyki?

Rodzaje technik pływania

Podstawowe style pływackie, to:

  • styl klasyczny, zwany żabką;
  • styl grzbietowy, czyli popularne pływanie na plecach;
  • kraul – najszybszy ze stylów. Opanowanie prawidłowej techniki wymaga często wielu treningów;
  • styl motylkowy, zwany delfinem – naśladuje ruchy delfinów, stąd jego nazwa. Angażuje mięśnie całego ciała i wymaga doskonałej koordynacji ruchu kończyn;
  • pływanie pieskiem – nazwa pochodzi od sposobu pływania zwierząt. Styl polega na intuicyjnych ruchach rąk i nóg, bez wynurzania ich nad powierzchnię.

Które style pływackie są najłatwiejsze do nauki?

Najłatwiejszą techniką – ale zarazem najwolniejszą – jest pływanie pieskiem. Zwykle od tego stylu swoją przygodę z pływaniem zaczynają dzieci. Natomiast dorośli, którzy dopiero uczą się pływać, często najszybciej opanowują styl grzbietowy, który nie wymaga zanurzania twarzy w wodzie. Warto zaznaczyć, że podczas nauki pływania przyda się opieka instruktora. Jego obecność jest cenna nie tylko ze względów bezpieczeństwa, lecz także dlatego, że instruktor nauczy odpowiedniego ułożenia ciała i wytłumaczy zasady prawidłowej techniki. Samodzielna nauka jest oczywiście możliwa, ale wtedy łatwo o wyrobienie złych nawyków, które mogą prowadzić do problemów zdrowotnych.

Dlaczego warto nauczyć się pływać?

Woda unosi ciało i ułatwia mięśniom rozluźnienie. Pomaga zapobiegać wadom postawy i wspiera leczenie schorzeń układu kostno-stawowego. Pływanie, niezależnie od tego, jaki styl pływacki wybierzesz, jest zatem świetną formą aktywności fizycznej i rekreacji. Powstało już wiele prac naukowych o tym, jak dobrze działa kręgosłup i na ogólne samopoczucie człowieka.

Czy styl grzbietowy jest najlepszy dla osób cierpiących na bóle pleców?

Fizjoterapeuci polecają pływanie stylem grzbietowym osobom cierpiącym na schorzenia kręgosłupa w odcinku szyjnym oraz na migreny spowodowane zwyrodnieniami kręgów szyjnych. Pływanie na grzbiecie przyniesie ulgę ludziom przemęczonym wielogodzinną pracą przy komputerze. Jednak na ból pleców między łopatkami i w lędźwiach lepszy będzie styl klasyczny, zwany żabką. Styl klasyczny to również dobry sposób na wzmocnienie mięśni klatki piersiowej. Cierpisz na ból mięśni i stawów spowodowany wymuszoną pozycją? Łatwiej będzie ci go uśmierzyć dzięki pływaniu kraulem.

Na czym polega pływanie kraulem?

W tym stylu pływackim ważna jest praca ramion. Płynąc na brzuchu, wykonujesz naprzemienne, zamaszyste ruchy rękoma i przechylasz tułów i głowę z boku na bok. Przy tej technice nogi dają zaledwie 20% siły napędowej, ale pomagają utrzymać równowagę i tempo pokonywania fal, co istotne jest zwłaszcza w jeziorze czy w morzu. Kraul to najszybszy styl pływacki, a zarazem technika, dzięki której można spalić najwięcej kalorii i zrzucić zbędne kilogramy. Jeśli chcesz wysmuklić ciało i zachować wyprostowaną postawę, polecamy właśnie pływanie kraulem.

Co warto wiedzieć o pływaniu żabką?

W tym stylu ważna jest zarówno praca rąk, jak i praca nóg, a także opanowanie prawidłowej techniki zanurzania i unoszenia głowy. Twarz i głowa często znajduje się pod taflą wody, co nie wszystkim odpowiada. Co należy robić, by pływać w tym stylu?

  1. W momencie wynurzania nabierasz powietrza, a następnie chowasz głowę pod wodę.
  2. Wyprostowane ręce wyciągasz przed siebie i rozgarniasz nimi wodę na boki.
  3. Nogi należy zgiąć w kolanach, stopy przyciągnąć blisko pośladków, a następnie wybić się do przodu, odpychając stopy do tyłu.

W tym przypadku to nogi powinny nadawać tempo pływania.

Styl klasyczny. Jakich błędów unikać?

Podczas pływania stylem klasycznym wielu pływaków popełnia kilka podstawowych błędów. Najczęstszym jest nieprawidłowe oddychanie i trzymanie głowy przez cały czas nad powierzchnią wody. Jeśli będziesz długo i często w ten sposób pływać, to efektem mogą być bóle karku i szyi, a także migreny. Wiele osób ma też problem z koordynacją ruchu rąk i nóg. Nie brakuje pływaków niepotrzebnie rozkładających kolana zbyt szeroko i wykonujących nimi poziome ruchy. Jeśli też masz ten problem, skorzystaj z usług instruktora pływania.

Pływanie motylkiem dla zaawansowanych pływaków

To najtrudniejsza ze wszystkich technik pływackich. Korzystają z niej głównie doświadczeni zawodnicy, dla których pływanie to często zawodowy sport. Ten styl pływacki, zwany też motylkiem, polega na tym, że:

  • wykonujesz pionowe, falujące ruchy biodrami i koliste rękami;
  • ręce pracują równocześnie, a w chwili opuszczenia ich pod wodę zanurzasz głowę i ramiona;
  • wyciągając ręce, wynurzasz też głowę i nabierasz powietrza.

Na jeden ruch ramion przypadają dwa ruchy pośladków i nóg. Pływanie tym stylem doskonale wpływa na kręgosłup i wzmacnia mięśnie ramion.

Styl zmienny i styl dowolny na zawodach sportowych

Styl zmienny, który znajduje się w programie igrzysk olimpijskich, polega na tym, że w wyścigach indywidualnych zawodnicy płyną, używając kolejno technik:

  • motylkowej;
  • grzbietowej;
  • klasycznej;
  • stylu dowolnego (zazwyczaj kraula).

Technikę dowolną – jak sama nazwa wskazuje – można swobodnie wybierać spośród różnych stylów. Każdy zawodnik ma swój ulubiony. Najczęściej jest nim kraul, bo pozwala szybko pokonywać duże odległości.

Co jest potrzebne do nauki pływania?

Zanim zaczniesz regularnie chodzić na basen, wybierz się na zakupy do sklepu sieci Decathlon i kup:

  • kostium kąpielowy;
  • czepek;
  • okulary do pływania;
  • gumowe klapki;
  • piankową deseczkę lub makaron, który ułatwi osobom początkującym utrzymanie się na wodzie.

Wiesz już, czym różnią się style pływackie. Nie brakuje argumentów przemawiających za tym, że warto nauczyć się pływać. Poszukaj zatem najbliższego basenu czy aquaparku, skompletuj potrzebny sprzęt i spróbuj nauczyć różnych stylów w pływaniu!


Może Cię także zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *