Rozciąganie

Jakie są rodzaje szpagatów? Poznaj wszystkie

rodzaje szpagatów

Zastanawiasz się, jakie są rodzaje szpagatów? Można wyróżnić kilka typów tego ćwiczenia. Niżej dowiesz się, czym się od siebie różnią, a także, w jaki sposób się do nich przygotować.

Szpagat to ćwiczenie gimnastyczne, które wykonywane jest również w praktyce jogi czy tańcu. Wymaga odpowiedniego przygotowania mięśni i ścięgien – często zajmuje to nawet kilka miesięcy! Wiele zależy od stopnia rozciągnięcia ciała oraz takich czynników jak wiek czy płeć. Jest to jednak wyzwanie, które kusi niejednego bywalca siłowni. Nie każdy zdaje sobie przy tym sprawę, jakie są rodzaje szpagatów.

Rodzaje szpagatów – który jest najłatwiejszy?

rodzaje szpagatów kobieta w szpagacie

Stojąc przed wyzwaniem, jakim jest to ćwiczenie, warto poznać rodzaje szpagatu. Pozwoli to wybrać odpowiedni jego typ i pod tym kątem prowadzić przygotowania. O wiele łatwiej będzie dobrać rozciągające ćwiczenia na szpagat.

Rodzaje szpagatów – szpagat damski

rodzaje szpagatów męski

Jest to jeden z najpopularniejszych rodzajów tej pozycji. Szpagat damski wydaje się najłatwiejszy do wykonania, polega na opuszczeniu miednicy do podłogi, podczas gdy jedna noga znajduje się z przodu tułowia, a druga z tyłu. W ten sposób powstaje kąt 180 stopni. Ten rodzaj szpagatu nazywany jest także szpagatem francuskim lub szpagatem podłużnym.

Rodzaje szpagatów – szpagat męski

Niejako odwrotnością damskiego jest szpagat męski (znany również jako szpagat poprzeczny, sznurek oraz szpagat turecki). W tej pozycji nogi rozchodzą się do boków – w poprzek tułowia. Bardzo mocno pracują mięśnie odwodziciele i przywodziciele, a także przednie oraz tylne uda. To bardzo trudna pozycja i mimo ćwiczeń, nie każdy jest w stanie osiągnąć pełen kąt 180 stopni. Może przeszkodzić w tym budowa miednicy oraz stawu biodrowego.

Sprawdź!
Trening ABS – jakie efekty można osiągnąć? Sprawdź pomysły i dodaj je do planu treningowego!

Pozostałe typy szpagatów

Szpagaty męski oraz damski to podstawowe i najczęściej wykonywane rodzaje tego ćwiczenia. Wśród spotykanych form znajdują się również prawdziwe wariacje, jak chociażby szpagat wykonywany w powietrzu:

  • szpagat w powietrzu, inaczej skok jeté, jest popularną pozycją taneczną;
  • szpagat na stojąco wymaga nie tylko rozciągnięcia, ale też zmysłu równowagi. Osoba ćwicząca stoi na jednej nodze, obiema dłońmi obejmując jej kostkę. Druga noga wędruje do góry, aż do utworzenia kąta 180 stopni;
  • igła szpagatowa, którą można traktować, jak pozycję przed wykonaniem szpagatu na stojąco. Ciało pochylone jest do przodu i podparte dłońmi, jedna noga unosi się ku górze;
  • ponadszpagat to kolejna trudna odmiana szpagatu – w tej pozycji nogi są ułożone pod kątem większym niż 180 stopni!

Akcesoria, które są potrzebne do wykonania szpagatu

rodzaje szpagatów w powietrzu

Do wykonania szpagatu nie trzeba specjalnych akcesoriów treningowych. Tym, co liczy się najbardziej, są regularne treningi mające na celu odpowiednie rozciągnięcie mięśni i stawów. W takiej sytuacji liczy się przede wszystkim komfort osoby ćwiczącej. Trzeba pamiętać, by nic nie krępowało ruchów i nie przeszkadzało podczas wykonywania rozgrzewki oraz rozciągania.

W tym celu warto kupić dobrej jakości odzież i buty fitness. Najlepszym na to miejscem są oczywiście sklepy Decathlon, które znajdują się w wielu miastach. Można tam znaleźć sprzęt i akcesoria, które pozwalają na uprawianie większości sportów. Wykonując ćwiczenia, które przygotowują do szpagatu, warto mieć:

  • maty do ćwiczeń;
  • ręczniki fitness, treningowe;
  • piłki do ćwiczeń;
  • legginsy fitness;
  • topy fitness.

Jak się przygotować do wykonania szpagatu?

Jeśli zastanawiasz się, czy każdy może zrobić szpagat, mówimy – tak! Należy oczywiście wybrać rodzaj szpagatu i dobrze się przygotować. Polega to na rozciąganiu mięśni i stawów. Ćwiczenia powinny być wykonywane 3-4 razy w tygodniu. Przykładowe propozycje obejmują rozciąganie nóg, takie jak skłony, rozciąganie pośladków i przywodzicieli, jak również ćwiczenia, które wzmacniają mięśnie brzucha, pleców i miednicy.

Sprawdź!
Trening na czczo czy po jedzeniu? Zobacz, co należy wziąć tutaj pod uwagę!

Ważne jest, aby podczas ćwiczeń przywiązywać szczególną uwagę do tego, aby plecy i miednica były proste, a mięśnie brzucha i pleców były delikatnie napięte. To pomoże w utrzymaniu prawidłowej postawy podczas wykonywania szpagatu i zapobiegnie bólowi pleców.

Rodzaje szpagatów – podsumowanie

rodzaje szpagatów szpagat na torach

Istnieje kilka rodzajów szpagatów, wśród których najpopularniejszymi są damski oraz męski. Przygodę z tym ćwiczeniem lepiej zacząć od pierwszego typu, ponieważ uchodzi za podstawową pozycję i łatwiej rozciągnąć do niego mięśnie. Niezależnie od tego do szpagatu trzeba się dobrze przygotować – nigdy też nie można przekraczać swojej granicy bólu, ponieważ może to spowodować uraz lub kontuzję.


Może Cię także zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *