Trening

Morsowanie. Zalety kąpieli w lodowatej wodzie

morsowanie zalety

Jakie korzyści płyną z morsowania? Zalety kąpieli w lodowatej wodzie to m.in. poprawa jędrności skóry i odporności organizmu na infekcje. Jakie jeszcze są korzyści? Jak się przygotować? Kto powinien zrezygnować z takiej aktywności? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Wiele ludzi nie wyobraża sobie, aby bez odzieży wejść w zimie do jeziora. Tymczasem osoby morsujące bardzo chwalą sobie ten rodzaj aktywności i wychodzą z wody odprężone i uśmiechnięte po morsowaniu. Zalet zimowych kąpieli w jeziorach jest sporo, ale nie każdy może czerpać z tych korzyści. Czy morsowanie jest zdrowe? Jakie są zyski zdrowotne i przeciwwskazania? Spieszymy z wyjaśnieniami.

Czym jest morsowanie?

Morsowanie polega na zanurzaniu ciała – oprócz dłoni i głowy – w lodowatej wodzie jeziora, morza lub zalewu. Optymalną temperaturą powietrza do takich kąpieli jest -8 stopni Celsjusza, choć osobom początkującym zaleca się rozpoczęcie tej przygody jesienią, aby przyzwyczaić ciało do zimnej wody. Czas trwania kąpieli to w pierwszym sezonie zimowym ok. 1-2 minuty. Doświadczeni w morsowaniu mogą wytrzymać w wodzie do 5 minut, zwykle wchodzą do wody 2 razy w ciągu jednego morsowania. Osoby szczupłe z reguły gorzej znoszą wpływ zimna na organizm, więc wychodzą z wody wcześniej od morsów z warstwą tkanki tłuszczowej.

Co dzieje się w ludzkim organizmie podczas morsowania?

Po wejściu do lodowatej wody naczynia krwionośne ulegają zwężeniu. Serce zaczyna szybciej pompować krew, dzięki czemu wszystkie komórki dostają dużą dawkę tlenu. Po wynurzeniu się w organizmie uruchamiane są procesy grzewcze. Efektem jest poprawa przemiany materii i usunięcie nagromadzonych toksyn. To jednak nie koniec korzyści z morsowania. Zaletą jest też to, że organizm produkuje wtedy dużo endorfin, zwanych hormonem szczęścia, a także wydziela adrenalinę i kortyzol, które zwiększają energię. To stąd bierze się pobudzenie morsów oraz ich euforia, spowodowana ekstremalnymi doznaniami.

Morsowanie – zalety zdrowotne kąpieli w zimnej wodzie

Korzyści zdrowotnych, które płyną z tej aktywności, jest wiele, a oto najważniejsze z nich:

  • poprawa funkcjonowania układu krążenia;
  • lepsza praca układu odpornościowego;
  • zmniejszenie cellulitu i ujędrnienie skóry;
  • redukcja stanów zapalnych w organizmie;
  • zwiększone spalanie tkanki tłuszczowej;
  • lepszy humor i duża dawka energii.

Chcesz być zdrowy i długo żyć? Zacznij morsować

Jedną z zalet morsowania jest poprawa krążenia krwi i układu immunologicznego. Organizm przyzwyczaja się do niskich temperatur, dzięki czemu zwiększa się jego odporność na infekcje i zdolność do samouzdrawiania. Nawet osoby cierpiące na reumatyzm zauważają poprawę samopoczucia i lepszą ruchomość stawów. Poza tym morsowanie pozwala opóźnić starzenie się skóry, ponieważ ujędrnia ją i wygładza. Wspomaga procesy metaboliczne i ułatwia odchudzanie. Korzyści dla zdrowia jest więc sporo.

Od czego zacząć morsowanie?

Zanim zaczniesz przygodę z morsowaniem, skonsultuj się z lekarzem i poproś o komplet badań. Przeciwwskazania do morsowania to m.in. problemy kardiologiczne, nadciśnienie i padaczka. Jeśli nie ma przeszkód, by rozpocząć przygodę, warto wcześniej zahartować ciało na działanie zimna. W tym celu codziennie bierz zimny prysznic lub zimną kąpiel w wannie. Możesz też chodzić boso po zimnej trawie z rosą. Pierwszą kąpiel w zimnym jeziorze warto wziąć jesienią, przy czym zanurzenie nie powinno trwać dłużej niż pół minuty, aby można było uniknąć szoku termicznego. Stopniowo czas ten możesz przedłużyć do 2-3 minut. Jeśli dobrze znosisz takie kąpiele, pora na morsowanie podczas mrozu!

Podstawowe zasady morsowania

  1. Nigdy nie morsuj w pojedynkę. Zapisz się do klubu morsów i skorzystaj z rad osób doświadczonych.
  2. Przed kąpielą nie jedz przez 2-3 godziny, a na 2 dni wcześniej zrezygnuj z picia alkoholu.
  3. Kąp się tylko w miejscach bezpiecznych o równym podłożu.
  4. Przed wejściem do wody zrób rozgrzewkę w formie krótkiej przebieżki, podskoków i przysiadów.
  5. Potem szybko rozbierz się i wejdź do wody. 
  6. Po wyjściu z wody wytrzyj skórę ręcznikiem i ubierz się, zaczynając od góry.
  7. Napij się ciepłej herbaty i zrób kilka ćwiczeń rozgrzewających.
  8. Unikaj nagrzanych pomieszczeń przez kilka godzin.

Co jest potrzebne do morsowania?

Masz już garść porad dotyczących morsowania, zalety tej aktywności również znasz. A co ze strojem? Potrzebne będą jedynie spodenki kąpielowe lub kostium. Warto jednak nałożyć czapkę i rękawiczki, aby nie tracić niepotrzebnie ciepła w tych częściach ciała. Osoba morsująca powinna mieć na nogach neoprenowe obuwie, wodoodporne i z podeszwą zapobiegającą poślizgowi na lodzie. Akcesoria do morsowania kupisz w sklepach Decathlon, gdzie znajdziesz również wygodne spodenki gimnastyczne i kostiumy. Przyda się również termos na gorącą herbatę i koc.

Morsowanie bywa porównywane z rehabilitacją w postaci krioterapii. Choć zalet lodowatych kąpieli jest sporo, niewątpliwie należy się do nich odpowiednio przygotować. W przeciwnym razie możesz nabawić się problemów zdrowotnych, więc pamiętaj o podstawowych zasadach i korzystaj z prozdrowotnych właściwości przebywania w bardzo zimnej wodzie!


Może Cię także zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *